EU förbjuder biometrisk övervakning med AI

Permalänk
Melding Plague

EU förbjuder biometrisk övervakning med AI

Vill förbjuda att AI-används för biometrisk övervakning och att system som genererar innehåll redovisar ifall det tränats upp på upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag såg det här klippet för några dagar sedan och det gjorde mig klart mycket lugnare:

Om ChatGPT-4 inte ens klarar att multiplicera två fyrsiffriga tal så är den nog inte så smart ändå

Dessa ai-assistenter verkar mest smarta för de är bättre än en vanlig sökmotor att leta information och använda informationen i smarta frågeställningar mer effektivt

Permalänk
Medlem

Har inga problem att AI tränats på upphovsrättsskyddat material, men förbund mot biometrisk övervakning låter vettigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL85:

Har inga problem att AI tränats på upphovsrättsskyddat material, men förbund mot biometrisk övervakning låter vettigt.

Mycket vettigt!

Permalänk
Medlem

Tycker man borde förbjuda människor att inspireras av upphovsrättsskyddat material också... Ritar du ett porträtt och har vid någon tid i livet råkar se en glims av Mona Lisa så får du böta direkt till franska staten.
Varför inte förbjuda att ALL biometrisk övervakning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag såg det här klippet för några dagar sedan och det gjorde mig klart mycket lugnare:
https://www.youtube.com/watch?v=QSuaMBKwX2o

Om ChatGPT-4 inte ens klarar att multiplicera två fyrsiffriga tal så är den nog inte så smart ändå

Dessa ai-assistenter verkar mest smarta för de är bättre än en vanlig sökmotor att leta information och använda informationen i smarta frågeställningar mer effektivt

De kan också vara dumma nog att avföra kärnvapen till höger och vänster

Det är inte hög IQ som gjort att världen haft två världskrig, det är ren dumhet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag såg det här klippet för några dagar sedan och det gjorde mig klart mycket lugnare:
https://www.youtube.com/watch?v=QSuaMBKwX2o

Om ChatGPT-4 inte ens klarar att multiplicera två fyrsiffriga tal så är den nog inte så smart ändå

Dessa ai-assistenter verkar mest smarta för de är bättre än en vanlig sökmotor att leta information och använda informationen i smarta frågeställningar mer effektivt

Detta handlar om att för en gång skull ligga steget före tekniken, vilket är bra. "AI" kanske inte är super bra just nu men om 5-10 år kommer det förmodligen se helt annorlunda ut. Då har vi faktiskt redan laga på plats innan.

Skrivet av Dyluck:

Tycker man borde förbjuda människor att inspireras av upphovsrättsskyddat material också... Ritar du ett porträtt och har vid någon tid i livet råkar se en glims av Mona Lisa så får du böta direkt till franska staten.
Varför inte förbjuda att ALL biometrisk övervakning?

Är det inte en jädra skillnad på att begränsa en mjukvara och en mänsklig hjärna? Hade ju vart lite sjukt om du tycker dessa två saker är desamma.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är intressant det här med att AI tränats på konst, och att det är en etisk gråzon pga eventuellt plagiat. Det hör man väldigt ofta. Dock hör man väldigt sällan detta med programmering. AIn lär sig ju programmera genom att kolla på kod som människor har skrivit, men det verkar mycket mindre kontroversiellt.
Borde det inte vara lite samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Är det inte en jädra skillnad på att begränsa en mjukvara och en mänsklig hjärna? Hade ju vart lite sjukt om du tycker dessa två saker är desamma.

I båda fallen handlar ju om upplärning och/eller inspiration.
Vad mer förutom konst borde man i så fall begränsa för AIn att lära sig ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Är det inte en jädra skillnad på att begränsa en mjukvara och en mänsklig hjärna? Hade ju vart lite sjukt om du tycker dessa två saker är desamma.

Är det inte det ”ni” säger, att det är samma sak? Om man säger att AI kan bli, och kommer bli, smartare än oss, då säger man ju indirekt att det är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

men förbund mot biometrisk övervakning låter vettigt.

Vilket dock inte har något som helst med AI att göra. Vet inte riktigt vad EU pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

I båda fallen handlar ju om upplärning och/eller inspiration.
Vad mer förutom konst borde man i så fall begränsa för AIn att lära sig ifrån?

Jag men om man bortser från det praktiska så är det ena en människa och det andra en mjukvara. Hur kan dessa två saker jämföras mer än att båda hämtar inspiration? Ska vi hålla på såhär i all evighet? Ska AI gå under samma lagar som människor när det kommer till allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag men om man bortser från det praktiska så är det ena en människa och det andra en mjukvara. Hur kan dessa två saker jämföras mer än att båda hämtar inspiration? Ska vi hålla på såhär i all evighet? Ska AI gå under samma lagar som människor när det kommer till allt?

Kanske inte, men jag tycker ändå att det är en intressant diskussion. Vart får AI hämta sin inspiration / upplärning? Texter, kod, konst, music har ju hittills bara människor skapat sedan urminnes tid (eller, nutid kanske när det gäller kod).

Att något är upphovsrättsskyddat kanske är en rimlig gräns, men går det att skydda alla typer av skapande som människor gör? Om man till exempel jobbar inom PR så är det väl inte lika enkelt att skydda sin "skapelse" som tex konstnärer har?

Permalänk
Avstängd

Rädslan för AI är kraftigt överdriven. Inte för att det inte är en risk, men hur stor risken är och de möjliga konsekvenserna är inte så alarmerande. Soros gick exempelvis nyligen ut med en lista på de viktigaste problemen just nu: AI på första plats, klimatkrisen på andra, och Rysslands anfallskrig mot Ukraina på tredjeplatsen. Really?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det inte det ”ni” säger, att det är samma sak? Om man säger att AI kan bli, och kommer bli, smartare än oss, då säger man ju indirekt att det är samma sak.

Va? Nej? Om det finns intelligent liv någonstans ute i rymden så är ju inte som människor? Konstigt resonemang att vara intelligent = människa. Detta är ju en moralisk fråga vi inte äns börjat tackla och jag tror knappast att de är AI som är självmedveten som diskuteras för tillfället. Och ska detta också bli något polariserat ämne där vi grupperar in folk? Måste det finnas en ”vi” och ”ni” grupp? Riktigt sjukt att det blir såhär om varenda liten grej.

Skrivet av Nooro:

Kanske inte, men jag tycker ändå att det är en intressant diskussion. Vart får AI hämta sin inspiration / upplärning? Texter, kod, konst, music har ju hittills bara människor skapat sedan urminnes tid (eller, nutid kanske när det gäller kod).

Att något är upphovsrättsskyddat kanske är en rimlig gräns, men går det att skydda alla typer av skapande som människor gör? Om man till exempel jobbar inom PR så är det väl inte lika enkelt att skydda sin "skapelse" som tex konstnärer har?

Ja det är väll just upphovsrätten som är gränsen om jag fattar det rätt? Ingen har väll sagt att du inte får ta ett foto och låta AI’n lära dej från de. Eller om du tar en filmsnutt från SVT och AI’n får kika på den. Sen finns det väll massvis med konst som inte är upphovsrättskyddat?

Permalänk
Medlem

Använder Chat-GPT 4 en hel del i jobbet(utvecklare), även om den är imponerande på många vis så är den långt ifrån så smart som man verkar tro. Den kör väldigt lätt fast så snart det blir med komplexa frågor och den tenderar att dra in på villospår om man inte specificerar vad man söker. Den är långt bättre än en vanlig google sökning men den lär inte ta över världen på bra länge än.

Just nu kan man sitta lungt i båten, det finns gott om tid att utveckla rimliga regler runt AI.

Nu vet jag inte hur kopplingen ser ut mellan biometrisk övervakning och AI, om det handlar om att AI identifierar och gräver fram information. Men att det spelar någon roll om materialet den lärs upp på är upphovsrättsskyddat eller inte verkar vrickat, vi alla påverkas av befintliga lösningar och det är en förutsättning för att utvecklas. Men visst, vill man bromsa utvecklingen så är det säkert effektivt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vilket dock inte har något som helst med AI att göra. Vet inte riktigt vad EU pysslar med.

Har du varit förskonad från vettlösa chefer som vill lägga in det "senaste" i allting?

EU vill inte att AI ska användas för att analysera biometrisk data i realtid från ansiktsigenkänning.

Knappast något nytt eftersom unionen har meddelat tidigare att man är emot automatisk hantering av sådan data just nu.

Permalänk
Medlem

Minimera patentens livslängd, max 5 år sen ska patenten bli öppna för alla tycker jag. Dessa inlåsningar i 20 år hämmar vår utveckling.

Edit: jag patent == upphovsrätt vilket är fel. Upphovsrätten är ju ännu värre, upp till 70 år eller mer. Minimera även den till 5 år.

patent != upphovsrätt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Minimera patentens livslängd, max 5 år sen ska patenten bli öppna för alla tycker jag. Dessa inlåsningar i 20 år hämmar vår utveckling.

Disney plz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Va? Nej? Om det finns intelligent liv någonstans ute i rymden så är ju inte som människor? Konstigt resonemang att vara intelligent = människa.

Hur ska du då känna igen intelligens? Kanske är det redan så att allt annat på jorden redan är intelligentare än människor?

Permalänk

Tänk om de tänkte så här om deras egen Chat Control 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Detta handlar om att för en gång skull ligga steget före tekniken, vilket är bra. "AI" kanske inte är super bra just nu men om 5-10 år kommer det förmodligen se helt annorlunda ut. Då har vi faktiskt redan laga på plats innan.

Är det inte en jädra skillnad på att begränsa en mjukvara och en mänsklig hjärna? Hade ju vart lite sjukt om du tycker dessa två saker är desamma.

Att en AI modell generaliserat information från en skyddat verk borde likställas med att en människa får inspiration genom att beskåda samma verk. Precis som med en människa kan du inte få ut originalverket utan kanske något som är väldigt nära.
Reglerna borde vara samma oavsett människor eller robotar, är ett verk för lika ett annat är det plagiat. Precis som exemplen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qB6ylboZrvs
https://www.youtube.com/watch?v=oLVhiaDdRlw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Att en AI modell generaliserat information från en skyddat verk borde likställas med att en människa får inspiration genom att beskåda samma verk. Precis som med en människa kan du inte få ut originalverket utan kanske något som är väldigt nära.
Reglerna borde vara samma oavsett människor eller robotar, är ett verk för lika ett annat är det plagiat. Precis som exemplen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qB6ylboZrvs
https://www.youtube.com/watch?v=oLVhiaDdRlw

Det är inte att likställa med att beskåda ett verk och hämta inspiration. Vad det är, är att analysera all data i syfte att skapa derivat.
Här bör det definitivt finnas bättre regler för upphovsrätt. Hela syftet med upphovsrätten är att skydda kreatörer så andra inte tar deras levebröd. Att dammsuga nätet på data för att bygga algoritmer som sen konkurrerar med människor, har dock på något vis blivit okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Att en AI modell generaliserat information från en skyddat verk borde likställas med att en människa får inspiration genom att beskåda samma verk. Precis som med en människa kan du inte få ut originalverket utan kanske något som är väldigt nära.
Reglerna borde vara samma oavsett människor eller robotar, är ett verk för lika ett annat är det plagiat. Precis som exemplen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qB6ylboZrvs
https://www.youtube.com/watch?v=oLVhiaDdRlw

Jag har redan argumenterat om frågan, du kan läsa längre ner hur jag tycker och tänker. Tycker och tänker exakt lika dant nu efter jag läst ditt svar.

Permalänk
Medlem

"I den tyska staden Fürth testade man i helgen att genomföra en gudstjänst som skrivits ihop av OpenAI:s artificiella intelligens tillsammans med den 29-årige teologen och filosofen Jonas Simmerlein.
Gudstjänsten framfördes av digitala avatarer som visades på en skärm och i publiken satt runt 300 åhörare som ville lyssna på "AI-gudstjänsten". Reaktionerna på gudstjänsten ser ut att ha varit blandade. Många tyckte att AI:n gjorde ett bra jobb medan några ansåg att AI:ns framförande saknade den själ och känsla som en mänsklig predikant kan åstadkomma.
Den AI-ledda gudstjänsten var en del av den tyska mässan "Deutscher Evangelischer Kirchentag" som arrangeras vartannat år och då brukar dra tiotusentals troende till städerna där mässan arrangeras."

And so Omnissiah has finally graced us with his presence ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Att en AI modell generaliserat information från en skyddat verk borde likställas med att en människa får inspiration genom att beskåda samma verk. Precis som med en människa kan du inte få ut originalverket utan kanske något som är väldigt nära.
Reglerna borde vara samma oavsett människor eller robotar, är ett verk för lika ett annat är det plagiat. Precis som exemplen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qB6ylboZrvs
https://www.youtube.com/watch?v=oLVhiaDdRlw

En skillnad är ju att om du som människa tittar på ett verk (tex en tavla) så kan du få en idé om vad du vill förändra och varför du vill ändra. AIn ändrar bara därför att den har en programmerad regel som säger att en viss procent ska ändras, men har ingen åsikt om ifall det är en bra eller dålig förändring. Med tiden kan den dock lära sig att vissa ändringar blir mer uppskattade än andra och då kommer den att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Har du varit förskonad från vettlösa chefer som vill lägga in det "senaste" i allting?

EU vill inte att AI ska användas för att analysera biometrisk data i realtid från ansiktsigenkänning.

Knappast något nytt eftersom unionen har meddelat tidigare att man är emot automatisk hantering av sådan data just nu.

Lite osäker på vad i det du skrev som är relaterat till vad jag skrev.

Jo att buzzworda sig med AI står mig upp i halsen. Och det är inte nytt för mig att de vill begränsa automatisk hantering av biometrisk data. Det enda jag sa är att det inte har någonting med AI att göra. Vi skulle kunna implementera en fullskalig automatisk social scoring med kameraövervakning i Sverige helt utan AI. AI kan användas som en motor för att förbättra eller snabba upp processer, men den är inte på något sätt kritisk för funktionaliteten.

Men det kanske var det du menade, att EU bara vill buzzworda sig lite, trots att det handlar om andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Lite osäker på vad i det du skrev som är relaterat till vad jag skrev.

Jo att buzzworda sig med AI står mig upp i halsen. Och det är inte nytt för mig att de vill begränsa automatisk hantering av biometrisk data. Det enda jag sa är att det inte har någonting med AI att göra. Vi skulle kunna implementera en fullskalig automatisk social scoring med kameraövervakning i Sverige helt utan AI. AI kan användas som en motor för att förbättra eller snabba upp processer, men den är inte på något sätt kritisk för funktionaliteten.

Men det kanske var det du menade, att EU bara vill buzzworda sig lite, trots att det handlar om andra saker.

Jag tror lagstiftningen som skrivs idag handlar om att förbereda sej för framtiden. Att AI kommer bli ett extremt kraftfullt verktyg någongång är ganska uppenbart. Varför ska det vara så jobbigt för vissa att vi för en gång skulle ligger i framkant med lagstiftning istället att göra det försent?

Jag menar, dagens AI är knappt AI men om 10 år så lär det se helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag tror lagstiftningen som skrivs idag handlar om att förbereda sej för framtiden. Att AI kommer bli ett extremt kraftfullt verktyg någongång är ganska uppenbart.

Jag anser inte att blanda äpplen och päron hjälper en att förbereda sig för framtiden.

Skrivet av Moton:

Varför ska det vara så jobbigt för vissa att vi för en gång skulle ligger i framkant med lagstiftning istället att göra det försent?

Vem tycker det är jobbigt?

Permalänk
Medlem

EU once again looking out for the citizens... jag blir lika överaskad varje gång... förmodligen då jag följer USA's politiska system rätt nära

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P